in

Territórios de Liberdade

Un paseo por ‘Territórios de Liberdade’ feito por Xoán Carlos Riobó e Antón Lamapereira

Territórios de Liberdade
Territórios de Liberdade reducida 'Territórios de Liberdade'. Foto de João Rei Lima.

Convidados pola Varazim Teatro-Associação Cultural, organizadora do festival É-Aqui-in-Ócio en Póvoa de Varzim, atopámonos alí, o día 22 de setembro, cun abundante número de espectadoras galegas para asistir á estrea de Territórios de Liberdade, unha coprodución do Centro Dramático Galego, a Compañía Certa da Varazim Teatro e Tanxarina Títeres.

Cómpre lembrar que estas relacións galego-portuguesas comezaron a cocerse aló polo 27 de marzo de 1996 coa coprodución transfronteiriza entre Teatro de Ningures de Cangas do Morrazo, de Galiza e Teatro do Noroeste de Viana do Castelo, de Portugal. A obra foi Terra de lobos de António Torrado, dramaturgo portugués, a partir do relato Lobosandeus de Méndez Ferrín, no que se recrea o mundo arraiano onde as dúas linguas irmás conviven en planos de igualdade.

Mais agora queremos narrar que, 28 anos despois, esta nova coprodución volve unir os dous idiomas e a profesionais dos diferentes oficios teatrais de Galiza e Portugal. Territórios de Liberdade está escrita por Zé Paredes, dramaturgo portugués que chega a Galiza no 2001 integrado no elenco de Teatro do Noroeste de Viana do Castelo, nunha coprodución co CDG, o FITEI e a Companhia de Teatro de Braga. Desde ese ano fixa a súa residencia en Cangas do Morrazo onde mora na actualidade.

Nesta peza, o autor conta a historia de dous canteiros galegos que viaxan a Portugal reclamados polo seu irmán maior para traballar en Lisboa. No camiñar detéñense en distintas cidades como Porto, Póvoa de Varzím, a raia con Extremadura e finalmente Lisboa. Estes espazos polos que transitan na súa viaxe iniciática sitúan o público en diferentes pasaxes históricas que sucederon en Portugal, con referencia á Monarquía, ás Ditaduras Fascistas e ás Repúblicas, xogando en paralelo, con momentos históricos que tamén aconteceron en España.

Partimos dunha documentada peza na que o autor, entre outros temas, formula o problema ético do terrorismo utilizado como medio operacional de liberación para cambiar réximes fascistas por democracia. E tendo como fondo sempre, a bandeira da Liberdade. A Utopía que hai que coidar… aínda hoxe. Toda esta transcendental temática está adobada moi intelixentemente coa salsa do humor, a ironía, e a crítica aos folclóricos tópicos dos e entre portugueses e galegos.


Publicidade

O proceso de creación da peza que se desenvolveu en diferentes espazos de Portugal e Galiza tivo ademais outras interesantes propostas consensuadas entre o autor da obra, o director Quico Cadaval, os membros de Companhia Certa, Joana Luna, Joana Soares e Eduardo Faria, mais os membros de Tanxarina, Miguel Borines, Andrés Giráldez, e o inestimable Tatán que, nesta ocasión, non interviu na obra, mais participou activamente na súa creación.

Utilizando diferentes linguaxes: interpretación xestual, monecos (base fundamental da compañía galega), música, sonoplastia e unha sinxela e funcional escenografía, o espectáculo resulta de sumo interese, de aplauso en pé e merecente dunha extensa distribución.

Ata este momento, Territórios de Liberdade pódese ver en 2024 o 8 de novembro no Teatro García de Resende de Évora, e para o 2025, o 15 de febreiro no Auditorio do Multiusos da Xunqueira, Redondela e o 25 de abril, día tan sinalado, no Teatro Municipal Lauro Olmo do Barco de Valdeorras. Viva a Liberdade!

Territórios de liberdade

Coprodución entre a Companhia Certa, Tanxarina Títeres e o Centro Dramático Galego

Dramaturxia: Zé Paredes

Dirección: Quico Cadaval

Elenco: Andrés Giráldez, Eduardo Faria, Joana Luna, Joana Soares, Miguel Borines

Participación creativa: Eduardo Cunha “Tatán”

Escenografía: Joana Soares e Quico Cadaval

Figurinos: Ana Catalina Silva

Construción de marionetas: Pablo Giráldez “Pastor”

Deseño de luz: Wilma Moutinho

Sonoplastia: Nuria Freiria, Ana Domínguez Senlle, Sabela Dacal

Técnica: Ana Patricia Silva

Construción escenografía: Tanxarina Títeres e Companhia Certa

Deseño: Beatriz Machado

Vídeo: Jworks

Agradecementos: Cine-Teatro Garrett (Póvoa de Varzim), Cidade da Cultura de Galiza (Compostela), Cine-Teatro Constantino Nery (Matosinhos)

Estrea. Póvoa de Varzim, 22 de setembro de 2024. Festival É-Aqui-in-Ócio.

Xoán Carlos Riobó

Xoán Carlos Riobó

Director de escena e dramaturgo. Desenvolve a súa actividade teatral con grupos de adolescentes e adultos dentro do ámbito escolar e amador (Obradoiro de Teatro María Soliña, Teatro a Réplika e Teatro Aberto). Como dramaturgo ten publicados varios textos para crianzas e adolescentes en Edicións Fervenza: 'O retábulo das marabillas no país do chapapote', 'Acariñando os desexos' e 'A viaxe de Burhan: Éxodo'. Fundador da Mostra de Teatro Escolar de Cangas. Dirixe o Ciclo de Teatro Afeccionado do Morrazo. Membro dos grupos de traballo que organizan a Mostra Internacional de Teatro Cómico e Festivo de Cangas (MITCFC) e a Mostra de Teatro do Ensino Secundario do Morrazo (MOTESMO). É membro do consello de redacción da 'erregueté'.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Como me convertí en árbol, de Producciones Glauka, en la Feria de Teatro de Castilla León

Cómo me convertí en árbol

Isolda Comesaña no Microescena Lab de maio 2024. Fotografía de Gravidade 0.0

Microescena Lab abre a súa convocatoria de novembro