in

Aula Chévere

Aula Chévere 1 horizontal

O pasado mes de outubro tivo lugar a lección inaugural do curso 2024-25 na ESAD de Galicia e o acto de nomeamento dunha aula, por segundo ano consecutivo. Despois da Aula Ana Vallés, o curso pasado, a Escola conta, para o bo recordo e xusta homenaxe de profesionais referentes, tamén de futuras xeracións, coa aula Chévere.

Un programa de actividades coma este marcan moito á comunidade escolar. A participación entre todo o alumnado e profesorado, dende a produción ata a instalación audiovisual con pezas e entrevistas á compañía, así como o coloquio guiado por Vanesa Sotelo e Daniel Salgado, foron dun valor pedagóxico e dun valor cultural que dificilmente atopamos no día da día das institucións culturais ou educativas, con prácticas escasamente colaborativas. Xesús Ron e Patricia de Lorenzo prepararon unha ponencia teatral con fragmentos da súa peza-recopilatorio Pequenas mentiras para contar grandes verdades e compartiron inquedanzas cun auditorio ateigado. Toda a estrutura do acto serviu para coñecer mellor a historia e o método de traballo dunha compañía que levou sempre o activismo, a persistencia e o respecto pola lingua e o territorio como bandeira. Foi elocuente como explicou Patricia de Lorenzo, diante da comunidade escolar, que sendo neofalante, posto que na Coruña a súa lingua sempre foi o castelán, cando decide traballar profesionalmente no teatro galego, a súa autoesixencia de aprendizaxe da oralidade da lingua, á par da técnica vocal, foi fundamental como ferramenta indiscutible para a creación das súas personaxes. Todo se aprende, todo se adestra e toda ferramenta expresiva se pode afinar ata niveis de excelencia, por suposto tamén a oralidade do idioma propio, que tan paradigmáticos traballos nos deixa a partir da observación e o estudo. Unha gran lección. Esforzo, respecto, consciencia, compromiso.

Chévere sempre tivo no seu ADN a inquedanza social, popular, de exploración das fronteiras e das etiquetas, do emprendemento contracultural ou paródico, do interdisciplinar, da documentación e da inclusión. Naceron inventando xéneros escénicos propios coma a algarabía teatral, versións cómic ou telenovelas de rúa ata o seu selo máis recoñecido das ultranoites (entre a revista, o musical e o trush). Creron na capacidade de risco e no carácter expansivo da arte na sociedade, coma aquel Congreso Internacional de Monstros do ano 1990 durante tres días en varios puntos da cidade de Santiago de Compostela. Ligaron teatro e ciencia, teatro e comercio, teatro e medio natural, teatro e transmedia, teatro e cultura popular, teatro e inclusión, teatro e mocidade, teatro e televisión. Foron espectáculo anfibio e incubadora cultural, son teatro político e transversal. Nunha sociedade hiper estimulada, competitiva e individualista, amosaron outros valores alternativos coa súa práctica cultural e mediadora. Non sucumbiron ao desafecto nunca, malia as hostilidades, nin se resignaron á precariedade. Remedios Zafra pregúntase no seu último libro, El informe, ¿que está en xogo se o traballo intelectual segue cedendo á burocracia? ¿Quen perturbará ás persoas para recordarlles que son persoas? ¿Quen intentará cambiar pesimismo por crítica, resignación por vínculos? Os Chévere, sen dúbida, son unha vía.

Deste xeito remataba a miña presentación da compañía neste acto. Quixen honrar tamén e presentar así ao colectivo que tanto admiro e do que tantos aprendemos non só no plano creativo senón tamén na práctica da xestión creativa, facendo un breve percorrido contextual ou histórico, pero tamén unha breve creación que me gustaría compartir neste medio. A experiencia acumulada lévanos a valorar moito os pequenos obsequios que nos deixan oportunidades coma esta, que serven tanto para o plano afectivo e ritual do recoñecemento público coma para o que poden alentar. O meu pequeno e humilde obsequio para Chévere e para a comunidade escolar foi esta reescrita do manifesto da súa Sala Nasa, en 1993, unha reinterpretación á calor dos nosos días. Velaquí a Cheverespeleoloxía 1993 – 2004:

 

Chévere é un grupo                                     non unha marca de perfumerías

é unha compañía de axitación teatral          non un casino

que sostén                                                    non queima

un colectivo                                                 non un ego

galego                                                          non australiano

artístico                                                        non burocrático

con                                                               e non contra

unha ollada crítica                                       non banal

plural                                                            non sectaria

e diversa                                                       non resignada

da cultura galega                                          non acomplexada

do teatro                                                        non anestesiado

e do pobo                                                      non dogmatizado

pensado                                                         non acoplado

coma un fogar                                               non unha esmola

comunitario                                                   non de privilexios


Publicidade

e de compromiso                                           non de equidistancias

para a xente                                                   non consumidores

e visitantes                                                    non turistas paracaidistas

Chévere é unha discrepancia                        non unha impostura

porque replica                                               non asente

toda a disciplina institucional                       non as estruturas

con                                                                e non contra

unha acción                                                   non unha relixión

idealista                                                         non resignada

Chévere é un aturuxo                                    non un Land Rover

profesional                                                    non precario

de creadores                                                  non vasalos

unidos                                                            non uniformados

que cantan                                                     non menten

un territorio                                                   non unha propiedade

e unha identidade                                          non unha negación

para expresar                                                 sen censuras

é un laboratorio                                             non unha furna

de relacións culturais                                    non un mercado de fariña.

Aula Chévere 2

Roberto Pascual

Roberto Pascual

É director da Mostra Internacional de Teatro de Ribadavia, profesor na ESAD de Galicia e colaborador no Diario Cultural da Radio Galega. No ámbito creativo e investigador, publicou 'Roberto Vidal Bolaño e os oficios do teatro' (Xerais), '40 anos daquel Abrente' (Galaxia), traduciu e editou a obra de Raúl Dans 'Matalobos' para a ADE, traduciu ao portugués, castelán e galego a obra 'La Merda', de Cristian Ceresoli, traballou como redactor no Dicionario de termos escénicos do web do CCG, realizou o guión do documental 'Non vale parar'. No ámbito da xestión cultural, traballou como asesor no INAEM - Ministerio de Cultura, para o Cabildo de Tenerife, o Instituto Cervantes, a Universidade Complutense ou en informes e comisións do Consello da Cultura Galega. Ten participado en conferencias e encontros diversos, dende o FITEI do Porto ata o HtH CDN de Montpellier, ten publicado artigos en actas de Congresos, revistas e ponencias de diversos países. En 2016 foi o voceiro da Comisión redactora do Anteproxecto de lei de Artes Escénicas de Galicia, presentado no Parlamento de Galicia e pendente de tramitación.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Una parte de mi, de O último momento, na Feria de Teatro de Castilla León

Una parte de mí