Crítica

Patapatum

O tempo ben temperado

| Manuel Xestoso |

 


 


O vindeiro 24 de xaneiro, Elefante Elegante estará presente en MADFeria, a Feira das Artes Escénicas de Madrid, 
coa obra Patapatum. Con ese motivo, recuperamos a crítica deste espectáculo que publicamos no número 98 da erregueté | Revista Galega de Teatro

 


 

O experimento resulta interesante: dentro da etiqueta que define ese teatro dirixido aos máis cativos, pode un dirixirse aos pais e ás nais tanto como ás súas crianzas. As xeracións que medraron a finais do século XX tiveron un xénero –o «teatro infantil»– que se dirixía a elas para axudalas a entrar nun universo que ía cambiando a fantasía pola realidade, que tentaba introducilas no mundo real a través da fábula. Probablemente, as que medran no século XXI están tan rodeadas de realidade que o xénero –agora «teatro familiar»– emprega a fantasía como elemento de diálogo con esa realidade, en xeral pouco condescendente.

Patapatum contén unha mensaxe sinxela que os pedagogos repiten sen cesar: os máis pequenos precisan que os maiores lles dediquen tempo. E non obstante, Elefante Elegante consegue transformar esa inocencia didáctica nunha meditación sobre o tempo: resulta curioso que nunha sociedade tan obsesionada por posuír cousas, teñamos tan pouco control sobre o propio tempo vital.

Esa reflexión é a panca que move un espectáculo que saca o mellor dunha compañía que adoita darlle un novo brillo ao teatro para a infancia: Elefante Elegante xoga sempre a mesturar técnicas e xéneros para narrar as súas historias, mais semella ter o segredo da proporción exacta para que o cóctel resultante manteña sempre a personalidade coa que soubo dotar as súas producións dende o inicio.

Por Patapatum deambulan máscaras á la Familie Flöz, acrobacias circenses, números de mimo, clásicos do slapstick, pallasadas de clown e mesmo unha exhibición de patinaxe. Ás veces, parece que vai arrincar un cabaré sentimental que se axuda do lirismo do teatro xestual; outras, que se prepara unha lección moral contra as présas da sociedade moderna e contra ese pensamento economicista que pretende comprar con agasallos a falta de atención debida aos fillos. Pero a clave non reside en ningún deses anuncios senón nun ritmo que se adhire aos sons da música Dixieland para falar do tempo dende o tempo. O ritmo ben temperado expón de xeito visual os problemas do tempo mal xestionado.

Non é fácil salvar a distancia entre un espectáculo dirixido á infancia e unha temática substanciosa, mais a precisión das accións, medidas con metrónomo, outórganlle á obra a ambivalencia expresiva e a lixeireza rítmica propias do cine mudo: escenas que filtran a mensaxe entre risas, que conteñen sorpresas descritivas e que avisan de que detrás do humor inxenuo asoma a dose xusta de malicia para transcender o mero entretemento.

Unha sensibilidade transparente e un depurado sentido da plástica completan o corpo emocional polo que circula o humor, a empatía e a calor que os membros da compañía lles imprimen ás personaxes dunha historia que logra concernirnos. Unha historia coa que nos identificamos a cada golpe dese segundeiro que se nos escapa das mans e que Elefante Elegante sinala como escenario dunha loita vital.

 

Patapatum, de Elefante Elegante

Creación e dirección: María Torres, Gonçalo Guerreiro
Dramaturxia: María Torres, Gonçalo Guerreiro, Pablo Sánchez
Dirección de actores: Pablo Sánchez
Elenco: Agustín Bolaños, Gonçalo Guerreiro, María Torres
Espazo escénico e atrezo: Alessia Lombardo Iluminación: Nacho Martín
Vestiario: Beatriz Clara
Máscaras: Izumi Akabashi
Maquillaxe: Maëlys Feraud
Música: Gueorgui Oganesian, Alberto Grela, Miguel Paz
Colaboración musical: Vanessa Rivas

Ficha artística

Compartir

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

Deixar un comentario

Subscríbete

Recibe as novas, artigos, entrevistas e contidos da Erregueté para que non perdas unha!

erregueté en papelSúmate ao movemento #erreguelove!

Por só 20 euros ao ano recibirás dúas revistas coa edición de textos dramáticos