Sentido e sensibilidade foi publicada en Londres no ano 1811 e Jane Austen debía de estar flipada porque gustara tanto a novela na que describe, con moito mimo, o que adoita pasarnos ás mulleres simplemente por ser mulleres.
Cando no 1937 Hitler en Núremberg facía un dos seus grandiosos desfiles da raza aria, comprobaba extasiado o poder cativador e certamente enganoso que ten a imaxe para o ser humano. Non podemos dicir que esas exhibicións formalmente non son impactantes e incluso esteticamente belas, agora ben, o sentido común, o sentidiño vaia, xa asoma para indicarnos que o significado que emiten é ben perigoso e fan que salten unhas poucas alarmas porque desligar o sentido e a sensibilidade nun espectáculo éche inefábel.
Por iso, aínda que nos poida gustar un desfile pola súa imaxe ou escoitar os ritmos atraentes de case calquer himno, o seu significado ao pasar polo noso pensamento fai que o rexeitemos porque na conxugación do sentido e a sensibilidade está o verdadeiro acerto escénico, o demais son perrenchas escénicas erradas, moitas veces feitas por persoas enxalzadas polo mainstream cultural do momento.
No teatro, todo significa e por moito que queiramos eludir a responsabilidade do sentido dramatúrxico baixo a escusa de facer posdrama, non podemos escapar á manipulación que é sempre escoller uns signos e non outros, non podemos escapar do noso pensamento, nin do sentido do que estamos dirixindo.
Certo é que as normas do xogo non son as mesmas para o teatro político que para o posdramático, mesmo o relacional ou xa non digamos o aristotélico, pero dende logo pensar que nas pezas o sentido circula libre, da escena á recepción, é un erro de primeiro de dirección de escena.
É sabido que un dos mecanismos do teatro asociativo é rachar as pontes que ligan unhas ideas con outras e constrúen unha historia e tamén unha visión única e xerarquizada, pero non é menos certo que se escollen para poñer enriba das táboas unhas imaxes e non outras, porque escoller e seleccionar é a base da creación, e coñecer os significados que emanan as imaxes é importante. Por moito que fagamos o posíbel para que o público peche o seu significado, existe a cultura común que nos fai saber que se soa louvarei, por exemplo, pensaremos na igrexa católica e pode que individualmente alguén lembre os abusos que recibiu do cura da parroquia, pero escapa do noso control, a experiencia individual escapa das estratexias de recepción xerais. Relendo o exemplo, creo que non é acertado porque o dos abusos e a igrexa van da man, sen dúbida.