in

A burra, a mesa e o pau

Un camaleón no Salón

'A burra, a mesa e o pau'. Foto do CDG.
'A burra, a mesa e o pau'. Foto do CDG.

O primeiro elemento da nova produción do Centro Dramático Galego que desconcerta o público nada máis entrar no teatro é un pano verde fluorescente cun toque holográfico que cobre o espazo escénico. Descoloca. Tanto a súa cor coma a súa textura, que dá a sensación de profundidade e delgadeza á vez, xogan coa percepción do ollo observador.

Co comezo da obra, tras un cambio de iluminación, a tea vólvese translúcida, permitindo que se sospeite o movemento de corpos actorais a través da gasa. Máis tarde, sobe a medias, engurrándose coma unha rede de pesca. Baixa de novo e serve de pantalla para proxeccións. Sobe completamente e desaparece. Dende o momento cero, esta ferramenta visual establece o ton de entresoño que impregna a obra, no cal unha cousa pode ser moitas outras cousas, ou ningunha.

A dramaturxia da peza, escrita e dirixida por Lorena Conde, segue este patrón tamén, flutuando entre escenas literais e metafóricas, xustapondo un estilo realista en eventos cotiáns na vida dunha familia galega traballadora nos finais do século XX co surrealismo que impregna o seu contexto sociohistórico. Trátase dunha obra en mutación constante: non é un drama, nin un conto de fadas, nin unha visita guiada, nin un traballo audiovisual, nin unha fábula, nin unha parodia, nin un musical, nin unha protesta, nin un estudo sociocultural; é todo isto á vez.

Esta multiplicidade esténdese á experiencia humana (ou ben, deshumanizada) dos seres que aparecen no escenario. Nun traballo de coro que abraia, varios personaxes son interpretados simultaneamente por tres persoas distintas. Ao mesmo tempo, o elenco sufre múltiples cambios de identidade ao longo da acción: baixo a presión do capitalismo que invade cada vez máis a intimidade, os humanos convértense en gatos, peixes, ovellas, máquinas e, si, metaforicamente, burras tamén. Especialmente suculentos neste senso son o momento no que funcionarios da Xunta —vestidos de ovellas con cornos e mamas e presentados a través dun karaoke absurdo— aleitan o pobo e a fantasía sexual tornada orxía que ten unha muller humana cun carniceiro exercendo o seu oficio, nunha masa de carne devoradora.

A realidade segue retorcéndose máis alá destes momentos prismáticos e de fragmentación. Galiza como entidade está constantemente sobre a mesa —tanto fisicamente na escenografía que descende dos ceos e desdobran como mesas de traballo empresarial e comedor familiar, como proverbialmente—. Entre a propaganda paternalista da Xunta, o concepto de Suíza como nación salvadora e avanzada (presentada cun toque da Moscova inobtíbel das Tres Irmás de Chekhov) e un discurso museístico (dado nun castelán institucional e impersoal, por suposto), a peza retrata un país en crise de identidade.


Publicidade

É no contexto desta crise que a familia central da obra se atopa. No medio dun espazo amplo e metálico (ás veces dividido en dous andares, segundo a permutación escénica empregada no momento dado) que oscila entre hostil e familiar, rodeados ás veces por proxeccións abstractas ou de escenas dunha Galiza pasada, os personaxes traballan, conviven, desexan, soñan, cantan, berran e danzan, aprendendo en cada instante —e si, en certas ocasións a paus—.

Aprenden sobre a brecha entre o valor que achegan e o soldo que gañan. Aprenden como a esperanza pode converterse na decepción, e o caos en harmonía. Aprenden, máis que nada, a existir nunha realidade hostil na que o capital sufoca a humanidade, e onde ás veces a violencia é cariño e o cariño, violencia.

A burra, a mesa e o pau é, en definitiva, unha obra que convida o público a mirar ao seu redor, a preguntarse canto da súa realidade é verdadeiramente inmutábel e a reflexionar sobre as cenorias cara ás cales quere camiñar.

A burra, a mesa e o pau, do Centro Dramático Galego

Dirección e dramaturxia: Lorena Conde

Elenco: Xúlio Abonjo, Maika Aguado, Beatriz Barcia, Xosé Manuel Esperante, Andrés Giráldez, Alixa Ladson, Roberto Leal, Mario López, Pablo Loureiro, Carla Mojón, Grial Montes, Paloma Otero,
Paulo Serantes, Nelu Vermouth, Arantza Villar.
Deseño de espazo escénico, deseño de iluminación, videocreación, deseño de vestiario e aderezos: Carmen Casal, José Faro, Montse Piñeiro e María Torres Piñeiro
Movemento escénico e coreografía: Amparo Martínez
Música: Inés Salvado Gontad e Cibrán Seixo
Caracterización: Carmen Casal
Confección de vestiario: Raquel Crespo e Neme Vázquez
Asistencia de producción: Keka Losada
Asistencia de dirección: Inés Salvado Gontad

Realizacións
Escenografía e attrezzo: Equipo técnico do CDG
Vestiario: Equipo técnico do CDG
Coordinación e corrección de textos | Asesoría lingüística: Rosa Moledo
Fotografías e vídeos: Miramemira
Cartel: Juan Pablo Venditti e Ana Vidal
Deseño gráfico: Trisquelia
Servizo de accesibilidade e mediación para a captación de públicos: Sheyla Fariña
Accesibilidade LSE: Lucía Marcos Sanz
Audiodescrición: Salomé Iglesias Gil
Programa accesible: ASPAMITE e Sheyla Fariña
Duración: 100 minutos. Espectáculo recomendado para maiores de 12 anos.
Agradecementos: Roberto Rama, Guillerme Fernández, Alberto García Cernadas, Veciñanza de Francos, aldea de Moa, Familia Torres Piñeiro, Moa e Mani, Gregorio Grecia de la Pulga, Belén Pazos Touriño, Marcos Seixo Pastor e Filmoteca de Galicia.

Salón Teatro do CDG. Santiago de Compostela, 6 de marzo de 2025. Estrea.

Tyler McKechnie

Tyler McKechnie

Tyler McKechnie (New Jersey, EEUU) é creador escénico, educador e fundador da compañía compostelá de performance experimental Oístes? Teatro, onde desenvolve obras inmersivas para espazos non convencionais. Formouse en Neurociencia e Teatro en Muhlenberg College, continuando os seus estudos en escrita dramática na USC e en creación interdisciplinaria con La Fura dels Baus. Leva décadas explorando a creación escénica desde diversas perspectivas, traballando na intersección das ciencias cognitivas e as artes vivas, con especial interese na saúde mental, a alteridade e a experiencia lgbtqi+, explorando novas formas de inmersión do público, diálogo entre disciplinas e o uso de técnicas teatrais en procesos terapéuticos. Foi bolseiro Fulbright, así como participante nunha bolsa REGA (dramaturxia) e en varios festivais como Escenas do Cambio (dirección), afondando na experimentación escénica e na investigación de novos formatos teatrais. Segue explorando os límites da creación contemporánea e os seus vínculos coa percepción, a identidade e a transformación social.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Primeiras páxinas do artigo sobre o novo circo de toldo, escrito por Álvaro Reboredo "Fitiño" e publicado no número 108 da 'erregueté'

Día Mundial do Circo 2025

'Traseúnte' de Daniel Rodríguez. Foto José Jordán. Eva Mañez

Galicia en Dansa València