in ,

A Casa Colorida

Cuestión de pel

Pintada homófoba na rúa Federico García Lorca de Bellavista de Aljaraque (Huelva). Imaxe de El Correo de Andalucía.
Pintada homófoba na rúa Federico García Lorca de Bellavista de Aljaraque (Huelva). Imaxe de El Correo de Andalucía.

-Que dixo Hellen Keller cando lle deron un relador de queixo?
-Este é o libro máis violento que xamais lin.

-Que recibiu Hellen Keller polo Nadal?
-A polio! Xa tiña todo o demais.

-Por que Hellen Keller empregaba pantalóns axustados?
-Para que lle poidamos ler os beizos.

(chistes sobre Hellen Keller que aínda circulan a día de hoxe)

Chistes coma estes e outros semellantes foron proxectados durante a función de Hellen Keller, a muller marabilla? que a compañía Chévere ofreceu o pasado 9 de marzo no Auditorio do Concello de Vigo. Unha secuencia que foi acollida en rigoroso silencio polo público que encheu a bancada.

Que fai que estas “bromas” sexan acollidas en incómodo silencio e outras dedicadas a negros, estranxeiros, maricóns e (cito literalmente) “subnormais”, vertidas en Entrega en man (Contraproducións) días antes no mesmo auditorio, fosen pola contra acompañadas de risos e aplausos?

Eu creo que é unha cuestión de pel.

Non, non falo desa “pel fina demais” coa que se trata de estigmatizar ás novas xeracións, menosprezando os seus criterios por señoros e ayusers que ven cuestionados os seus principios patriarcais, senón da pel órgano sensíbel humano que cos seus microreceptores é quen de captar as variacións máis sensíbeis do entorno.

É, precisamente, unha cuestión de sensibilidade. Unha sensibilidade que se adquire grazas á educación formal e académica, mais tamén aos exemplos na casa e nesa grande viaxe terapéutica que é a vida.

Porque, se algo aprendemos os seres humanos ao longo do noso camiño, é que neste mundo estamos acompañades de moitos outros seres humanos e que cada quen é diferente.

Poñernos na súa pel, como se define popularmente aos procesos de empatía, é algo que nos axuda a medrar como persoas, podendo atopar prismas novos dende onde mirar o mundo, ou sentir os danos que outra persoa, polas súas condicións persoais, pode estar a sufrir agora mesmo.

É un proceso que es intérpretes fan no teatro cada vez que afrontan unha nova personaxe, para poder entendela e defendela diante do público que a vai ver.


Publicidade

Ultimamente, estamos a asistir á proliferación de pezas do teatro galego que empregan a burla e a denigración sobre colectivos minorizados e marxinados. Obviamente isto responde a un movemento que tamén acontece no resto da sociedade e que no teatro acada un maior lugar de exposición. Non é un asunto de humor, nin moito menos de liberdade de expresión, senón un desprezo directo á diferenza: un insulto disfrazado de broma.

Se cadra, o feito máis grave de todo isto sexa a normalización que vai parella ao emprego do humor como cortina de fume para agochar o racismo, a homofobia ou a xenofobia. Un riso que, no canto de mellorar a nosa sociedade, amplía a marxe que nos separa.

Por iso compre lembrar a importancia da pedagoxía teatral. Toda obra de teatro emite unha mensaxe e, polo tanto, ten un posicionamento ideolóxico e político ante o mundo no que vivimos. Amosamos o noso sentir ante unha audiencia e somos responsábeis do que dicimos e de como o dicimos. Se non temos ese coidado, que importa o demais?

A pregunta é: correspóndelle esta responsabilidade só ás compañías que propoñen unha peza que defende valores moralmente cuestionábeis? Ou debemos abrir o melón correspondente ás institucións públicas que as avalan con subvencións, coproducións ou programacións e que moitas veces non atenden ao material que están a difundir? Dende logo, apoiar publicamente este tipo de mensaxes significa privilexiar unha mirada discriminatoria que non reflicte a diversidade da nosa realidade. Mais tamén é certo que non se poden censurar e que establecer mecanismos de control previos sexa algo igualmente cuestionábel moralmente.

Sexa como for, unha sociedade madura é a que se fai responsábel daquilo que produce, e neste caso non estamos a ver a asunción de responsabilidade nin de madureza por ningunha das partes. Entón, a agresión continúa e normalízase.

Por iso precisamos de pezas de teatro inclusivas, que acollan a representación dunha sociedade plural. Mais, por riba de todo, precisamos pezas de teatro inclusivas pola súa labor pedagóxica, nas que poidamos aprender que o feito de ser diferentes non é motivo de broma, senón un lugar onde poñernos na pel de outre e poder ver o mundo dende a súa perspectiva, tan única e marabillosa como a nosa.

Será o mellor que ámbalas dúas visións do mundo coexistan e que sexa o público quen decida a cal delas apoia co seu aplauso? Ou será que a realidade a construímos entre todes e estamos atopando que non estamos a ter a mesma cota de representación?

Iván Fernández

Actor, director, dramaturgo e profesor de teatro. Graduado en Arte Dramática pola ESAD de Galicia, na especialidade de Dirección de Escena. O meu eido profesional abrengue o teatro en moi diversos aspectos, dende a docencia con menores e adultos ao campo terapéutico, atopando o teatro como un lugar onde mellor coñecerse a unhe mesme. Dende este aspecto, creo os obradoiros de Teatro Emocional en 2013 ou comezo a colaborar con impresións e crónicas sobre espectáculos na Erregueté, O Galiñeiro, Praza Pública ou a TVG, no programa "Zig Zag Diario".

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

CANCIÓNS AMARELAS, FLORES TRISTES © Cristian Farpón 2 red

Manekineko estrea ‘Cancións amarelas, flores tristes’ en Vigo

PaulaCarballeira fotoXanXe baixa |

O Festival Atlántica, NOGA e Sete Falares celebran o Día Internacional da Narración Oral