in ,

David Loira: “A miña relación coa danza galega é dende a emigración”

A súa peza ‘Blondi’ estréase hoxe, 4 de maio, no festival Escenas do Cambio

David Loira. Imaxe de Cristian Rodríguez.
David Loira. Imaxe de Cristian Rodríguez.

Quedamos con David Loira (Ferrol, 1979) poucas horas antes de presentar Emigrantas (produción de Kirenia Danza) en Vigocultura, co gallo do Día Internacional da Danza, e poucos días antes da estrea mundial da súa peza Blondi no X Festival Escenas do Cambio en Santiago de Compostela, e con el falamos de emigración, danza e vida.

Imos comezar por ti, David, se che parece. Como chegaches á danza?
Pois cheguei xa sendo adulto. Teño recordos de bailar moito cando era neno, mais cando eu era pequeno, ser neno e bailar era algo que se supoñía non correspondía ao meu xénero, polo que cando me matriculei na universidade, en Educación Física na Universidade da Coruña, aproveitei para comezar a bailar. É curioso pero naquel tempo había dúas materias optativas: patinaxe e danza, e eu inscribírame en danza pero cambiei a patinaxe, en contra dos meus propios desexos. Agora a cousa cambiou moito, pero eu cando comecei a bailar non tiña ningún referente, sobre todo de homes bailando. Foi algo que me custou, de xeito que tiña uns 22 anos cando comecei.
O feito de estar a cursar Educación Física axudoute en algo?
Si. Comecei a facer acrobacia na Universidade e despois xa tiven unha beca para ir a unha escola de danza en Londres (na London Contemporary Dance School, 2003). Entón comecei tarde pero foi moi intenso xa de entrada: fun a Londres, montei unha compañía con Rut Balbís -Pisando Ovos, creada en 2005-, bailamos moito…
Se agora botas a vista atrás, como ves ese camiño?
Pois xusto agora que viña para a entrevista estaba pensando un pouco niso. Foi especial, ao non estar a danza normalizada na miña vida, tiven unha relación con ela a veces de loita, supoño que sempre foi un traballo sobre o descoñecido: pola miña idade, o contexto xeográfico, a falta de referentes… Bonito, sen dúbida, mais moitas veces facendo algo sen saber ben o que estabas a facer, sempre movido por unha necesidade interna. Eu sempre penso que a danza serviume como salvavidas, para canalizar cousas persoais, poder estar no mundo dalgún xeito, sen pensar especialmente que me ía dedicar á danza de modo profesional. E con todo, igual levo xa máis de 25 anos.
Estaba a ler cousas sobre Blondi (a peza que vai estrear no X Festival Escenas do Cambio, o sábado 4 de maio) e falas de converter asuntos como a violencia, o racismo, a homofobia ou o odio ao diferente en beleza e poder. Como facer esa transmutación?
Aí estou, traballando niso. Blondi parte de moitos lugares, tamén do lugar físico onde estou: eu traballo en Alemaña, como guía turístico no campo de concentración de Sachsenhausen e en Berlín cheguei a vivir situacións persoais de violencia e homofobia, con todo ter fama de ser unha cidade tolerante. Lembro ir nun tren coa miña parella do momento e recibir unha patada tremenda dun home. Unha agresión tan forte e por sorpresa que ficamos calados, non soubemos como reaccionar. Ao baixar do tren, sentín o fortemente interiorizada que levamos a violencia, como se non tivésemos nin dereito a protestar. Traballando no propio campo de concentración naceu esta idea de bailar todo isto.
Entón para ti, na túa temática de traballo -e penso en pezas como Over the rainbow ou Macho-, é importante esta transformación das partes escuras da sociedade e do ser humano en algo fermoso e poderoso?
Si, sería estupendo. Eu escapei moito, a nivel persoal, do meu lado escuro, mais xa con certa idade teño atravesado momentos de certa escuridade e o baile foi unha ferramenta que me axudou a dar luz a ese lado escuro. Por exemplo en relación a esta experiencia de agresión, o máis doloroso é saber que todo isto está integrado en ti, que un mesmo pode ser o motor de toda esa violencia cara aos demais, cara a un mesmo… E iso é moi doloroso. Asumilo, transitalo e dar luz a todo iso é a proposta de Blondi.
Como ti dis, Blondi nace da túa experiencia en Berlín e no campo de concentración de Sachsenhausen, onde chegaron a estar até 1000 homes homosexuais recluídos e torturados alí.
Ás veces, cando estaba ensaiando, tiña que parar e lembrar para quen estou bailando. Bailo para min? Bailo para toda a comunidade LGTBIQ+? Para os homes homosexuais que morreron en campos de concentración? Para os que sobreviviron e foron despois ingresados en cárceres aínda que xa rematase o nazismo? Ás veces teño que recordar que é unha peza tamén para eles, unha homenaxe. Por todos nós e por como todo ese pasado e esa memoria histórica nos afecta aínda a día de hoxe.
Como conxugas a túa profesión como guía en Berlín co feito de ser bailarín?
Eu na danza sempre tiven momentos de parar, de afastarme, de aproximarme… Entón cando comecei a traballar de guía (que comecei en Lisboa, antes de marchar para Alemaña), decidín deixar o baile, mais é certo que nunca conseguín estar moi lonxe, porque sempre acababa aparecendo un proxecto, como Emigrantas ou Blondi. Entón nunca cheguei a estar cento por cento desconectado, aínda que tivese esa relación de ir e vir.
Case parece unha cuestión de saúde.
Onte, ensaiando Emigrantas, falabamos de militancia. E é certo que a postura dun bailarín, nun sistema como o noso, non é doada. Moitas veces non tes unha actividade continua e hai moita precariedade, faltan axudas e apoios… polo que se fai preciso buscar outras actividades que che dean de comer.
Neste sentido, como é a túa relación co sistema da danza e, especialmente, co galego, dende a distancia?
Pois agora mesmo, por vivir tan lonxe, teño que falar dende o descoñecemento. De feito, eu elixín participar no proxecto de Kirenia, Emigrantas, por estar nun lugar que me interpela, un traballo sobre a emigración, a diáspora, polo que colocarme no escenario, coa miña propia experiencia no tema, pareceume moi interesante. Entón a miña relación coa danza galega é dende aí, dende a emigración.
Precisamente estás a presentar Emigrantas agora mesmo. Sendo unha peza que leva xa en cartel varios anos, como te atopas retomando este traballo agora?
Ben, a verdade é que levamos xa moito tempo facéndoa. Teño unha compañeira marabillosa, Esther, e logo está Kirenia -a directora- que é unha amiga xa de tempo. Sinto que é unha peza que me permite aparecer de verdade, sendo emigrante e estando en escena dende ese lugar. É unha exposición, sen dúbida. Ofrezo o que podo, tanto en Emigrantas como en Blondi, e estou atento ao que me poida levar eu tamén, de volta a Berlín.
Como che gustaría que fose a túa relación co Festival Escenas do Cambio e co público que vai asistir á túa peza?
De tranquilidade. Tentar estar o máis cómodo posible: coas persoas do Festival, coas persoas da equipa de Blondi, que todas esteamos cómodas e que o público poida desfrutar do Festival e que Blondi lle achegue algunha cousa.
Como que?
Reflexión, supoño. Igual que o que eu sinto coa peza. Cando estás cunha estrea pasas por moitos momentos: facerte moitas preguntas, estar máis seguro, menos seguro… Eu o que quero é que as persoas leven unha reflexión para casa, que leven corpo e cabeza, que pensen.
Que así sexa. Moitas grazas, David, e que vaia todo moi ben nestas datas túas en Galicia.

Iván Fernández

Actor, director, dramaturgo e profesor de teatro. Graduado en Arte Dramática pola ESAD de Galicia, na especialidade de Dirección de Escena. O meu eido profesional abrengue o teatro en moi diversos aspectos, dende a docencia con menores e adultos ao campo terapéutico, atopando o teatro como un lugar onde mellor coñecerse a unhe mesme. Dende este aspecto, creo os obradoiros de Teatro Emocional en 2013 ou comezo a colaborar con impresións e crónicas sobre espectáculos na Erregueté, O Galiñeiro, Praza Pública ou a TVG, no programa "Zig Zag Diario".

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Antón un neno diferente

Vigo acolle unha función solidaria de ‘Antón, un neno diferente’

DUAL. Imaxe de A Casa Vella.

Álvaro Murillo: “O tecido galego de danza contemporánea ten un peso significativo no meu desenvolvemento profesional”