in , ,

Diversidade sexual e de xénero nos teatros galegos

VI Xornada Formativa Pinto e Maragota. Concello de Pontevedra. Foto: Alberte Bello.
VI Xornada Formativa Pinto e Maragota. Concello de Pontevedra. Foto: Alberte Bello.

O pasado sábado 19 de outubro, fun convidado a participar na VI Xornada de Formación Pinto e Maragota 2024, orientada, sobre todo, para profesorado de primaria e secundaria, cun relatorio titulado: “O teatro, espazo seguro. Propostas didácticas para a diversidade”. Foi no Teatro Principal de Pontevedra, entre outros relatorios e exposicións sumamente enriquecedoras e estimulantes no que eu considero un asunto, basicamente, de dereitos humanos.

Propóñome aquí, compartir a primeira parte do meu relatorio, no que intentei describir o estado da cuestión respecto aos escenarios e a diversidade sexual e de xénero.

A miña experiencia como docente, pertencente ao corpo de profesorado de música e artes escénicas, na Escola Superior de Arte Dramática de Galicia, desde a súa apertura en 2005, faime pensar que traballo nun espazo seguro. Porén, ese espazo non é seguro de seu, porque nel tamén se filtra a misoxinia, a homofobia, a transfobia e, en resume, o machismo que veñen do contexto social. De feito, algún capítulo ten habido, na miña escola, no que alumnas e profesoras denunciaron algúns casos de abuso.

A miña experiencia nos escenarios ou arredor deles tamén me confirma que o teatro acostuma ser un espazo seguro. Porén, tampouco están totalmente libres de violencias machistas, a maioría das veces nun grao tan sutil, que case nin sequera nos dámos conta. Poderiamos dicir que se trata de excepcións, quizais si, pero existen e son suficientemente indicativas dun desequilibrio que cómpre corrixir.

A HOMOFOBIA QUE SE FILTRA NOS ESCENARIOS

Imos comezar, por exemplo, coa homofobia que existe nas rúas e que tamén se filtra nos escenarios case até sen decatarse.

A este respecto, gustaríame convidarvos a ler un breve artigo de Juan Escalona, alumno da ESADg, publicado recentemente na Sección PALCOS LGTBIQ+ da erreguete.gal, titulado: “Ha, ha, é gai, que gracioso”. Aquí temos unha análise dalgúns recursos cómicos utilizados nos espectáculos teatrais, que poden pasarnos desapercibidos, pero que, no detalle, delatan un desprezo e unha marxinación da diversidade sexual e de xénero.

Unha polémica recente a este respecto xurdiu co espectáculo IRIBARNE da Cía. ButacaZero, que está a ter grande éxito de público e tamén de crítica, até que ê Ariel Q. Sesar, nunha crítica na erreguete.gal sinalaba o seu desgusto co ton homófobo do gag cómico ao representar a figura do Ditador:

“Franco marica, Paquita. Franco travestido, parece a sua mulher em vez del. Estivem-lhe dando voltas a isto, e até o falei cum amigo para comentar-lho. Este amigo pensava coma mim, e ajudou-me a desenvolver o que estava pensando (obrigade, Xandre).

Partimos dum dato real: Franco tinha certo amaneiramento e isto tem sido motivo de burla, esta sátira nom a inventou ButacaZero. Mas, o que fijo ButacaZero, no ano 2023, é trasladar esta sátira ao palco, exagerando-a até, acriticamente. Como recurso cómico funciona, claro, para a gente cishetero, eu nom rim. Há muitas cousas polas que ridiculizar a um ditador fascista, por suposto. A questom é que se ti usas a ridiculizaçom da feminidade estás dando a entender ao público a feminidade num homem como algo humilhante, algo do que burlar-se, polo que nom deixa de ser um recurso homofóbico. E é um recurso que está mui instaurado. Constantemente vemos imagens como Putin pintado de drag. É o mesmo. Usa-se homofobia contra umha merda de pessoa, sim, pero nom deixa de ser homofobia. Igual temos que (re)pensar um pouco o humor.”

A AUSENCIA OU MARXINACIÓN DE ESPECTÁCULOS QUE PRESENTEN OU REPRESENTEN A DIVERSIDADE SEXUAL E DE XÉNERO

Tamén hai, no sistema teatral galego, unha certa marxinación ou ausencia de propostas escénicas que presenten ou representen as realidades da diversidade sexual e de xénero, alén da norma cis-hetero-patriarcal, que continúa sendo a hexemónica. A programación de espectáculos que teñan relación coa temática e co colectivo LGTBIQ+ acostuma a relegarse ao mes do Orgullo. O colega Iván Fernández, noutro artigo da mesma Sección PALCOS LGTBIQ+ da erreguete.gal, titulado: “Volver ás aulas”, analizando a programación da temporada deste outono, nos teatros públicos municipais e nas salas alternativas de Galicia, sinalaba que de 221 funcións programadas, só 5 pezas presentan contido abertamente LGTBIQ+

IDENTIFICACIÓNS E REPRESENTATIVIDADES

É moi difícil xerar espazos seguros, cando nos propios escenarios, onde se supón que o teatro reflicte as realidades ou crea mundos novos que nos fan abrir os ollos, fican relegados aos conflitos e ás historias cis-hetero-patriarcais nunha porcentaxe que asoballa e minora as realidades da diversidade sexual e de xénero.

Isto ten moito que ver co mecanismo da identificación e da empatía, que é fundamental para que se dea a catarse no teatro. Vou tentar explicarme: A espectadora e o espectador están, polo xeral, sentadas nunha butaca da platea ou da grada, compartindo o mesmo espazo e o mesmo tempo que as actrices e actores. A ficción teatral que se xoga no escenario, independentemente do grao de ficción/realidade (ou sexa, de que se trate de actrices/actores interpretando personaxes de ficción ou de actrices/actores actuando directamente espidos de personaxes, desde as súas persoas singulares), independentemente dese grao de ficción/realidade, van xerar unha identificación na recepción, mediante a súa caracterización e acción (ambas van unidas, porque os actos e o que facemos caracterízanos, alén dos xeitos de movernos, de vestir e da aparencia externa). Esa identificación equivale a unha empatía, segundo a cal, a espectadora e o espectador van vivindo e experimentando, dun xeito sublimado pola dramaturxia, o mesmo que lles acontece no escenario, para chegar á catarse ou purga, que consiste na expulsión saudable do exceso de humores, xeralmente malos humores, como a fobia e a piedade. Trátase, segundo o primeiro manual de dramaturxia occidental, que é a POÉTICA de Aristóteles, dunha operación baseada nos mesmos principios que a vacina: inocular o virus para mobilizar as autodefensas. De feito, a teoría da catarse aristotélica, de orde psíquica e fisiolóxica, en palabras do meu profesor Jaume Melendres, é tamén unha teoría política: “a vida social énchenos de angustia e imos ao teatro para recibir unhas gotas máis desta angustia, as cales, ao facer desbordar o vaso, liberan e dilúen os humores que levamos dentro ao entrar no teatro e restitúen o equilibrio. Desde este punto de vista, a catarse é unha terapia, cousa que sitúa a arte teatral no terreo das artes destinadas a protexer a saúde pública. Esta é a única razón que xustifica que o teatro teña que ser subvencionado polas administracións públicas.”, en palabras de Melendres.

Desde unha perspectiva moi achegada, tampouco podemos esquecernos que a identificación non só se restrinxe á liberación catártica de tensións acumuladas. Tamén existe unha identificación máis sinxela que é aquela de encontrarnos nos escenarios con seres semellantes a nós e con seres que accionan e xogan escenas ou situacións próximas.

Nestes casos a falta de representatividade nos escenarios de personaxes e de persoas, dependendo do grao de fición/realidade, do colectivo LGTBIQ+ non axuda a conseguir espazos seguros, porque dá continuidade á invisibilidade da diversidade sexual e de xénero.


Publicidade

Respecto ao grao de realidade, das persoas que se sitúan no escenario, alén dos personaxes ou espidas deles, é moi necesario considerar en que medida isto afecta a ese equilibrio e xustiza respecto á diversidade. Para iso pode resultarnos exemplar o movemento portugués nomeado “Casting Transfake”.

O CASTING TRANSFAKE

Neste breve repaso a algunhas eivas na integración plena da diversidade sexual e de xénero nos escenarios, non podemos esquecernos do que, en 2023, foi outra revolución portuguesa, a do “Casting Transfake”, que xerou todo un debate arredor da representatividade do colectivo trans. A polémica estendeuse ao propio concepto e filosofía da arte da interpretación, segundo a cal o traballo dunha actriz ou dun actor consiste, precisamente, en representar o que non é. Deste xeito, a mellor actriz ou o mellor actor, son aqueles capaces de interpretar unha personaxe totalmente afastada da súa propia identidade. Porén, aquí, por exemplo, cando un actor cis representa a unha muller trans, esquecemos algo moi importante nas artes vivas: como nos afectan as presenzas e os corpos reais, co arquivo vital que traen consigo ao escenario. Ou sexa, non se trata só dos efectos cognitivos e emocionais suscitados polo dispositivo ficcional do personaxe e da acción dramática, senón por como nos afecta a persoa real que está aí no escenario, diante de nós.

A descrición dos feitos que alimentaron ese debate, intentei reunila no artigo titulado: “Casting transfake. A outra revolução portuguesa”.

OS OASIS OU AS EXCEPCIÓNS NA PROGRAMACIÓN DE ARTES ESCÉNICAS

Podemos, non obstante, falar de compañías de teatro e de danza, de artistas e incluso dalgún festival que ofrecen espectáculos nos que a diversidade sexual e de xénero son importantes.

A min éncheme de orgullo que a primeira compañía de mulleres abertamente lésbicas saíse das aulas da ESADG, debutando profesionalmente, ademais, co seu Traballo Fin de Estudos: PAN, PAN (2013) de A Panadaría, con Areta Bolado, Ailén Kendelman e Noelia Castro.

Elisa e Marcela (2017) foi unha das pezas máis populares e está entre unha das que máis funcións fixo na historia do teatro galego, creo que achegándose ás 500 funcións.

O teatro desenfadado e humorístico destas tres mulleres é, sen dúbida, un dos mellores e máis efectivos exemplos de normalización da diversidade sexual e tamén da liberdade e ruptura cos canons da aparencia física feminina.

Na danza, Fran Sieira e a súa compañía, na que integra a unha das famosas Tanxugueiras, Aida Tarrío, e ao bailador, cantante e compositor, tamén de actualidade, Martín Modragón, Mondra, co seu espectáculo CEIBE(2024) pon sobre o escenario a cuestión do xénero e da tradición.

O festival CORUFEST na cidade herculina, que xa acadou a sétima edición, está integramente dedicado ás artes escénicas LGTBIQ+

Tamén podemos citar DESFOGA en Cambados (Pontevedra).

Despois están tamén outras compañías e artistas con propostas moi importantes, pero que fican menos visibles porque, como xa expuxen brevemente, compiten coa programación esmagadoramente maioritaria de carácter cis-hetero-patriarcal nos nosos teatros públicos.

Sobre estas outras propostas elaborei, polo mes do Orgullo, a pedido da CIG-Ensino, un relatorio que podedes consultar online, titulado: “Universo LGBTIQ+ nas artes escénicas galegas actuais”. Tamén se pode ver en vídeo aquí.

Este viría a ser o estado da cuestión, ao meu ver, no que atinxe aos escenarios galegos e á presenza da diversidade sexual e de xénero.

Eva Mejuto, Nee Barros e Afonso Becerra. Foto: Alberte Bello.
Eva Mejuto, Nee Barros e Afonso Becerra. Foto: Alberte Bello.

Afonso Becerra

Afonso Becerra

Director da erregueté | Revista Galega de Teatro. Pertence ao seu Consello de Redacción desde o 2006. Doutor en Artes Escénicas pola Universitat Autònoma de Barcelona. Titulado Superior en Dirección escénica e dramaturxia polo Institut del Teatre de Barcelona. Titulado en Interpretación polo ITAE de Asturies. Dramaturgo e director de escena. Exerce a docencia en dramaturxia e escrita dramática na ESAD de Galiza desde o ano 2005. É colaborador, entre outras publicacións, de revistas de cultura e artes performativas como 'ARTEZBLAI', 'Primer Acto', 'Danza en escena', 'Tempos Novos', 'Grial'. Entre setembro de 2019 e xuño de 2021 foi colaborador especialista en artes escénicas da CRTVG, no programa 'ZIGZAG' da TVG. Desde setembro de 2022 é colaborador semanal sobre artes escénicas do 'DIARIO CULTURAL' da RADIO GALEGA.
Premio Álvaro Cunqueiro da Xunta de Galicia en 2001. Premio María Casares á Mellor Adaptación teatral en 2016. Premio de Honra do Festival de Teatro Galego, FETEGA, do Carballiño (Ourense) en 2020. Premio Internacional de Xornalismo Carlos Porto 2024, de prensa especializada, do Festival de Almada, organizado pola Câmara Municipal de Almada, do que tamén recibira unha Mención Honrosa en 2020.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

As bruxas de Salem Teatro Nacional São João do Porto

O CDG e o Concello de Santiago traen a Galicia ‘As bruxas de Salem’

Podería ser calquera, de DisidenCia, fotografía de Bea Saiáns

Teatro Gorrilla X Síntese