in

Si fuese una película

O “se fose” de Stanislavski polo método Recuerda Shepherd

Foto: Macarena Recuerda.

Os espectáculos de Macarena sempre van alén de calquera previsión. En todo o que lle teño visto sempre me sorprende. Consegue fascinar ao mesmo tempo que investiga e transita polos lindes da danza, do teatro, das artes do movemento. Penso que, ademais, as súas propostas tamén sempre implican unha certa dimensión meta-teatral, unha reflexión práctica sobre os modos, formas e discursos artísticos.

Neste caso o espectáculo é a mímese sonora dunha historia cinematográfica, que imos imaxinar a partir das accións sonoras realizadas en directo diante de nós. Curiosa proposta posdramática, que utiliza o concepto da imitación/representación/mímese propia do modo dramático de raíz aristotélica, aplicada á imitación ou representación de escenas sonoras (sen palabras).

E, ao mesmo tempo, a teoría de O espazo baleiro de Peter Brook, segundo a cal, entre outras cousas, o emprego de obxectos neutros, mediante a acción, estimula a nosa imaxinación para recrear escenas, por exemplo, un pau é transformado, pola actuación, nun cabalo ou nunha espada imaxinarios. Así que aquí trataríase de “O espazo silencioso” de Macarena Recuerda, estimulando a nosa imaxinación a través dunha actuación que activa diversos obxectos, para producir sons cos que podemos recrear escenas dramáticas: un paseo polo bosque, a entrada nunha cova ou nun lugar misterioso, unha persecución perigosa, unha pelexa, e outras aventuras, como nun filme de acción.

Ademais, Si fuese una película tamén nos leva ao “Se” máxico de Stanislavski, ás situacións dramáticas subxuntivas do “se fose”, nese desdobre entre o que somos e onde estamos e o exercicio de imaxinar situacións extra-ordinarias ou de ficción.


Publicidade

Si fuese una película sería a que nós poidamos realizar na nosa imaxinación, a partir do universo sonoro xerado diante dos nosos ollos. Aí, o dispositivo escénico e o escenario, como laboratorio de operacións artísticas, funcionan nunha dimensión laboral e artesanal, que nos encanta e nos concentra en todas esas actividades coas que Macarena e George Marinov recrean/representan, sonoramente, escenas dun hipotético filme. Iso contrasta co nivel ficcional que imaxinamos, dándose, deste xeito, un desdobre entre a materialidade e a fisicalidade da acción escénica e a fantasía que se representa na pantalla da nosa imaxinación. Sen dúbida, un exercicio fascinante onde o sensorial se potencia e nos demostra a súa elocuencia.

Unha maneira lúdica de espertar os nosos adormecidos sentidos, nesta época na que a IA (Intelixencia Artificial) e o mundo dixital parecen tender a atrofiárnolos, ofrecéndonos a posibilidade de resolvernos e substituír a nosa creatividade.

Especial mención para o inicio, con todas as persoas ouvindo nos auriculares, en murmurios, unha conversa de dúas espectadoras especulando sobre o que imos ver. Iso de que estas propostas “vangardistas” non hai quen as entenda, pero a ver se, polo menos, resulta divertido ou entretido e que, polo demais, como adoitan ter pouco ou nada que contar, sempre queda o consolo de que, seguramente, non vai durar moito, porque esta xente da escena contemporánea, ademais, non son de moito esforzarse e traballar… (parafraseo desde a lembranza do que escoitei no comezo). Bendito humor e ironía para unha especie de prólogo, que tamén podería ser unha “captatio benevolentiae” cómica. Un murmurar que resume moi ben o “sambenito” que pesa sobre as teatralidades posdramáticas ou iso que tamén chamamos creación contemporánea.

Si fuese una película

Concepto: Macarena Recuerda Shepherd

Intérpretes: George Marinov e Macarena Recuerda

Colaboración: Idurre Arriola e Irantzu Azpeitia

Produción de son: Alberto de la Hoz

Iluminación: George Marinov

Asesoramento coreográfico e vestiario: Jorge Dutor

Música: La Bravo & Gydeon

Produción: Macarena Recuerda Shepherd, Antic Teatre e Goberno Vasco

Residencias: Gernikako Udala, El Graner (BCN), Aulestiko Udala, Zornotzako Udala, Bilboko Udala, Teatro Ensalle (Vigo) e La Mutant (Valencia)

Teatro Ensalle, Vigo, 27 de abril de 2025.

Afonso Becerra

Afonso Becerra

Director da erregueté | Revista Galega de Teatro. Pertence ao seu Consello de Redacción desde o 2006. Doutor en Artes Escénicas pola Universitat Autònoma de Barcelona. Titulado Superior en Dirección escénica e dramaturxia polo Institut del Teatre de Barcelona. Titulado en Interpretación polo ITAE de Asturies. Dramaturgo e director de escena. Exerce a docencia en dramaturxia e escrita dramática na ESAD de Galiza desde o ano 2005. É colaborador, entre outras publicacións, de revistas de cultura e artes performativas como 'ARTEZBLAI', 'Primer Acto', 'Danza en escena', 'Tempos Novos', 'Grial'. Entre setembro de 2019 e xuño de 2021 foi colaborador especialista en artes escénicas da CRTVG, no programa 'ZIGZAG' da TVG. Desde setembro de 2022 é colaborador semanal sobre artes escénicas do 'DIARIO CULTURAL' da RADIO GALEGA.
Premio Álvaro Cunqueiro da Xunta de Galicia en 2001. Premio María Casares á Mellor Adaptación teatral en 2016. Premio de Honra do Festival de Teatro Galego, FETEGA, do Carballiño (Ourense) en 2020. Premio Internacional de Xornalismo Carlos Porto 2024, de prensa especializada, do Festival de Almada, organizado pola Câmara Municipal de Almada, do que tamén recibira unha Mención Honrosa en 2020.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Alfredo Rodríguez e Olga Cameselle de A Artística, na 3ª edición de Escora Danza 2024. Foto: Carlota Mosquera.

Escora Danza, na Costa da Morte, entre o 25 de maio e o 8 de xuño

Cry Why

Cry Why