Este venres 17 de outubro coñecín a Elena Santiago García, unha rapaza de Andorra duns trinta anos que é actriz e que, durante a pandemia, segundo comentou, ficou case sen traballo. Daquela pensou en que iso de esperar a que a chamasen que non era plan e que ela tamén quería propoñer e xerar proxectos. Pensou en que lle gustaría escribir unha peza para poder ela mesma producila, interpretala e intentar movela polos teatros. Xa se formara como actriz na ESAD do Institut del Teatre de Barcelona, entón decidiu apuntarse a un curso intensivo de escrita dramática dos que ofrece a Sala Beckett e alí comezou a desenvolver a súa primeira obra, que quería ser unha re-escrita da Antígona.
Logo de moito tempo e de diferentes fases de escrita, o texto que lle foi saíndo non era para nada aquilo que ela buscaba nun principio: unha obra para unha actriz, fácil para producir e para poder movela polos teatros. Porén, saíulle unha obra de gran formato, para un elenco máis ou menos amplo. Unha obra sobre a memoria histórica, sobre as fosas comúns, sobre os “pasadores” que, como o seu nome indica, pasaban a persoas que fuxían da morte na época nazi ou na ditadura fascista española. Unha traxedia que, con personaxes menos arquetípicos (menos ríxidos) e máis individualizados (psicolóxicos e contraditorios), se converte nun drama familiar, cunha estrutura de thriller. Ao final, como ela sinalou, non se trataba de poñer a obra ao servizo da autora, da actriz, do ego, senón poñerse ao servizo da obra, do que ía pedindo o texto, escoitando o texto e intentando servilo.
A súa ópera prima titúlase El silenci e, en vez de durmir nun caixón á espera de que Elena tivese o nome e o diñeiro para poder producila, gañou o XLIX Premi Born de Teatre 2024, que organiza o Cercle Artístic de Ciutadella de Menorca. Foi precisamente alí, no Cercle Artístic, este 17 de outubro de 2025, cando coñecín a Elena, na presentación que fixemos das edicións da súa obra nas catro linguas do Estado español que inclúe este prestixioso galardón, que este ano xa vai pola súa L edición, a número 50.
O silencio forma parte da dramaturxia catalá traducida ao galego, na colección de libros da erregueté. Para min foi un desafío volver a escribir en galego o texto de Elena, traducilo, no que a dimensión local da lingua ten a súa relevancia, porque, a través dela se cruzan as realidades de varias xeracións, en diferentes épocas. Un texto moi valente, pola profundidade e a dimensión dos conflitos, de alcance ético universal – velaí o eco de Antígona – e inzado de sensibilidade, polo coidado e a atención á lingua do rural andorrano, fronte á lingua que se fala na actualidade, e tamén polo deseño dos personaxes.
Elena comentou, no relatorio que deu despois da presentación das edicións de Arola, en catalán, Artezblai, en éuscaro e en castelán, e da erregueté, en galego, que, para ela, o fundamental eran os personaxes. Non só porque ela é unha actriz e porque se meteu precisamente a dramaturga para crear pezas con personaxes ricos e complexos, que permitisen crecer a quen vaia a xogar con eles na interpretación enriba dun escenario. Elena dicía que ela o que máis recordaba sempre dunha obra ou dun espectáculo teatral acostumaban a ser os personaxes.
Aristóteles na súa Poética parecía darlle preeminencia á historia, ao encadeamento de sucesos ou accións, como ingrediente fundamental, como se os personaxes ficasen nun segundo plano e puidesen ser substituíbles. Non obstante, o certo é que unha peza dramática, sen ser aquelas primeiras traxedias do teatro occidental, na que se representa unha historia, esta depende, en primeira instancia, da cantidade e da calidade dos personaxes que a executan, porque a acción é principalmente acometida polos personaxes. E, certamente, son os personaxes, os semellantes das persoas que os ollamos desde a platea, os principais dispositivos para espertar a nosa empatía. Son os personaxes, coa súa acción e carácter, dous conceptos simbióticos e interdependentes: acción e carácter, quen se erixen nos nosos espellos, no noso reflexo.
Ten razón Elena, no teatro dramático, dentro da esfera dos realismos, os personaxes son os que nos rouban o corazón. E fano porque, seguramente, son o corazón do drama. Aí temos os d’O silencio, unha obra con moito gancho, cunha trama dramática infalible e cuns personaxes cheos de complexidade e profundidade. Unha obra con emoción e dilema ético, onde o persoal é político, como en Ibsen. Aí tedes a peza, no libro da erregueté, para desfrutala na lectura ou, aínda mellor, para xogala enriba das táboas.
- Quincegotas. O extraordinario está nas pequenas cousas - 02/11/2025
- O porvir xa está aquí, nos escenarios - 26/10/2025
- Os personaxes e ‘O silencio’ de Elena Santiago - 18/10/2025



