in ,

Elvi Balboa: “Entendo o corpo como un territorio de exploración crítica e a escena como un espazo onde abrir outras realidades posibles”

A creadora multidisciplinar estrea ‘BAUNSBAK’ en Escenas do Cambio

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

Presentas BAUNSBAK no XI Festival Escenas do Cambio, na Cidade da Cultura. Para a xente que non te coñeza: quen é Elvi Balboa?
Elvi Balboa é unha creadora multidisciplinar que traballa desde a danza, o son, a instalación e a arquitectura da luz. Entendo o corpo como un territorio de exploración crítica, e a escena como un espazo onde abrir outras realidades posibles. Os meus proxectos habitan un lugar híbrido, sempre en diálogo co sensorial, coa ciencia ficción e coa musicalidade do movemento.

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

A peza que presentas en Escenas do Cambio ten un título enigmático e un pouco raro. Que significa BAUNSBAK?

É a escritura fonética de Bounce Back. Por un lado está Bounce, que significa rebote; e por outro Bounce Back, que implica a capacidade de recuperarse, de volver atrás para avanzar. Tamén me interesaba o son da palabra, esa especie de palabra inventada, como xa fixen con ANÖA. Busco que a palabra evoque unha sensación concreta: Bounce é circular, en cambio Bak é máis seca, máis enérxica. Esa dualidade está moi presente na dramaturxia da peza: un corpo que se carga co rebote e que necesita recuperarse despois do clímax.

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

Eu vin a túa peza ANÖA e alucinei, literalmente, co universo fantástico, case de ciencia-ficción, e coas atmosferas visuais e sonoras que se xeraban. A parte das “jumping boots” e do vestiario, que outros elementos interveñen en BAUNSBAK?
Neste caso traballo tamén coa amplificación do son xerado polas botas, mediante micrófonos que levan os propios intérpretes. Nunhas accións concretas, o impacto do corpo ou das botas activa os micrófonos, transformando, expandindo ou distorsionando o son, e xerando así un espazo acústico vivo en diálogo co movemento. A partir da complexidade que propoñen as propias botas —co seu rebote, a súa altura, o seu peso e a súa resposta física— xorde boa parte do material da peza: tanto o movemento como a calidade do son e a relación cos demais corpos na escena. Un dos novos elementos fundamentais é a composición espacial e xeométrica, que estrutura a acción escénica e guía o desprazamento dos corpos no espazo. A disposición dos elementos e os patróns de movemento xeran unha partitura tridimensional que se activa coa acción. Ademais, a partir do uso colectivo das jumping boots, emerxe unha dimensión case tribal, un corpo grupal que se move como se fose un só, convocando unha forza “primal” e compartida. Tamén hai un traballo moi presente coa voz, entendida como impulso, como fractura e como forza de liberación.

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

Tes algunha expectativa respecto á recepción de BAUNSBAK no festival?
Teño moita curiosidade. É unha peza cunha enerxía moi concreta, e creo que cada público a recibe de maneira distinta. Gustaríame que o público se deixase afectar, que a experiencia fose algo corporal e non só intelectual. É unha peza que se vive tanto como se entende.

Como definirías, en termos xerais e teóricos, a túa poética como coreógrafa? Ou dito con outras palabras, que caracteriza a túa obra artística como creadora?
Diría que traballo dende o corpo como axente de resistencia, como catalizador dun desexo de transformación. Hai unha pulsión moi física, moi sensorial, que move as miñas pezas. A escena é para min un lugar onde colapsar ou rebentar o mundo tal e como o coñecemos, e abrir outro máis permeable, onde se poida sentir e vibrar doutro xeito. A música electrónica, a luz e o son funcionan como aliados dese movemento, expanden o corpo e multiplican as capas da experiencia.

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

Cales son os teus referentes principais e por que?

Os meus referentes son moi diversos. A nivel visual, destacan artistas como Cyprien Gaillard e Anne Imhof, cuxa obra crea mundos cargados de tensión e profundidade. No ámbito da arquitectura, tamén me intereso pola estética minimalista, que transforma os espazos mediante a sinxeleza e a atención ao detalle, creando ambientes que permiten unha experiencia sensorial máis directa. Películas como Arrival exploran a percepción e a comunicación de maneira profunda e poética, mentres que proxectos como Nonotak en son e luz e 404 en luz experimentan coa interacción de diferentes elementos para modificar a percepción do espazo. A música de Rival Consoles tamén xoga un papel importante, creando paisaxes sonoras emocionais que complementan a miña relación co corpo e o espazo. Estes referentes, desde diferentes disciplinas, comparten unha capacidade para xerar mundos que non só provocan emocións senón tamén reflexións profundas.


Publicidade

Á marxe da circunstancia biográfica, a nivel artístico, cal é ou como é a túa relación con Galicia, coa súa cultura e idiosincrasia?

Para min Galicia é un lugar desde o que mirar doutro xeito. Hai unha relación co tempo, coa terra e coa linguaxe que me atravesa profundamente. Gústame traballar aquí porque sinto que hai unha especie de potencia subterránea, algo que non se mostra de primeiras pero que cando aparece, é moi verdadeiro. Tamén hai unha xeración de artistas e creador*s que están facendo cousas moi interesantes desde aquí.

Vai agora unha pregunta difícil: que é a danza? (Ou cal é a túa definición de danza?)
Para min a danza é unha forma de pensamento corporal. É unha linguaxe que pode activar outras maneiras de estar no mundo, máis conectadas co presente, co que non se pode nomear. É tamén unha práctica de coidado, de resistencia e de transformación.

Estás metida xa nalgún proxecto artístico novo? Como ves o futuro?
Si, estou comezando a fase de investigación dunha nova peza. Aínda está moi verde, pero teño ganas de explorar outros rexistros corporais e ampliar a dimensión instalativa, así como profundar na miña parte como iluminadora e produtora de son. En canto ao futuro, véxoo como unha pulsación, como algo que se constrúe no presente. Traballar desde a arte tamén é aprender a habitar a incerteza, e iso, aínda que ás veces dá medo, tamén é moi poderoso.

Foto: Cía. Elvi Balboa.
Foto: Cía. Elvi Balboa.

Afonso Becerra

Afonso Becerra

Director da erregueté | Revista Galega de Teatro. Pertence ao seu Consello de Redacción desde o 2006. Doutor en Artes Escénicas pola Universitat Autònoma de Barcelona. Titulado Superior en Dirección escénica e dramaturxia polo Institut del Teatre de Barcelona. Titulado en Interpretación polo ITAE de Asturies. Dramaturgo e director de escena. Exerce a docencia en dramaturxia e escrita dramática na ESAD de Galiza desde o ano 2005. É colaborador, entre outras publicacións, de revistas de cultura e artes performativas como 'ARTEZBLAI', 'Primer Acto', 'Danza en escena', 'Tempos Novos', 'Grial'. Entre setembro de 2019 e xuño de 2021 foi colaborador especialista en artes escénicas da CRTVG, no programa 'ZIGZAG' da TVG. Desde setembro de 2022 é colaborador semanal sobre artes escénicas do 'DIARIO CULTURAL' da RADIO GALEGA.
Premio Álvaro Cunqueiro da Xunta de Galicia en 2001. Premio María Casares á Mellor Adaptación teatral en 2016. Premio de Honra do Festival de Teatro Galego, FETEGA, do Carballiño (Ourense) en 2020. Premio Internacional de Xornalismo Carlos Porto 2024, de prensa especializada, do Festival de Almada, organizado pola Câmara Municipal de Almada, do que tamén recibira unha Mención Honrosa en 2020.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Foto da presentación da 42ª MITCFC

A 42ª edición da MITCFC acollerá 26 espectáculos

Estrea de 'Velaiquich amoorch' do Colectivo d'Elas na inauguración do festival Escenas do Cambio 2025. Foto: Manuel G. Vicente.

Encontro con artistas en Escenas do Cambio