Crítica

Mnémosyne

Imaxes sobrevivintes

| Vanesa M. Sotelo |
| Foto: Nadine Soulage |

 


Esta crítica do último espectáculo de Josef Nadj aparece no número 96 da erregueté | Revista Galega de Teatro. As persoas subscritoras xa a teredes na casa; as que aínda non vos suscribistes, estades a tempo de facelo e de axudarnos a seguir informando sobre as artes escénicas.
O espectáculo-exposición de Josef Nadj puido verse no Teatro Nacional São João do Porto o pasado xaneiro.

 

 


 

Co seu Atlas Mnémosyne, o historiador Aby Warburg ofrecía unha máquina para pensar as imaxes, un labirinto temporal desde o que evocar as analoxías entre elas. Interesado no perdurar dos símbolos, con aquel dispositivo buscaba o elemento inconsciente da imaxe que persiste á marxe das épocas, formas e estilos. Tamén a modo de labirinto e como tributo a Warburg, no seu Mnémosyne, Josef Nadj propón un periplo espectral no que a fotografía se funde coa performance dentro dunha obra de arte total na que a imaxe sinala a fraxilidade da memoria humana e a imposibilidade de combater a voracidade do tempo.

Nadj toma como elemento condutor unha imaxe da súa infancia: unha ra esmagada, unha chapa de sapo, que ben podería ser interpretada como o símbolo da natureza arrasada pola velocidade e o progreso. A partir dese elemento-ra, empregado como moeda de cambio entre a rapazada, o artista plástico compón trinta fotografías que viaxan entre o abstracto e o figurativo deseñando unha desconcertante composición de naturezas mortas cheas de vida nas que os materiais concretos ofrecen asociacións inesperadas, onde a mirada descifra o mundo entre a madurez e a inocencia como se dunha historia de fantasmas para persoas adultas se tratara.

Despois de percorrer as trinta imaxes que revelan a mirada experimental, concreta e polisémica do Josef Nadj fotógrafo, o público penetra na súa particular cámara negra como se accedese ao interior dunha cámara escura desde a que captar e fixar o destello do efémero. Nunha paisaxe interior en branco e negro, en consonancia coa exposición visitada previamente, un Josef Nadj anónimo presenta o seu dobre nun rito beckettiano no que se recollen os ecos das imaxes anteriores, no que a memoria retumba dentro de si mesma, onde o orixinal lembra a copia e onde a copia se recoñece no orixinal dentro dun tempo suspendido e agochado. A repetición, o ritmo marcado e o micromovemento enigmático e magnético a modo de fotograma esculpen os pasos do tempo cara a concepción dunha imaxe final que nos presente o rastro da memoria dunha vida: unha vanitas construída e fotografada onde a infancia e a morte se identifican, onde a mirada e o obxecto observado se confunden.

Mnémosyne é unha rara e intensa proposta que se retroalimenta da súa esencia dual: un proxecto fotográfico e unha performance escénica. O resultado é un ensaio radical, unha viaxe sobre o tempo pensado e compartido desde dous pulsos de composición, experiencia e contemplación. Unha obra de arte total na que o artista escava na propia memoria para ampliar o seu horizonte creativo e facer consciente a quen a visita da impotencia de agarrar o instante e de remover as imaxes que, como o Atlas, levamos ás costas. Unha impresión luminosa desde a que cuestionar o ollar e a propia memoria: Que foi o que vimos? Que foi o que vivimos? Ou mellor: Que foi o que vivimos cando conseguimos ver?

 

Mnémosyne, de Josef Nadj.

Espectáculo
Concepción e interpretación
: Josef Nadj
Luz: Rémi Nicolas
Escenografía e dirección técnica: Sylvain Blocquaux
Música: Peter Vogel, Schubert por Emmanuelle Tat

Exposición

Fotografías e vídeo: Josef Nadj
Colaboración artística: Dudás Szabolcs
Escenografía e deseño de luz: Rémi Nicolas
Molduras: Jean-Pierre-Haie – Atelier Demi-Teinte
Dirección técnica: Sylvain Blocquaux
Produción executiva: Atelier 3+1
Co-produción: Biennale de la Danse Lyon 2018, Centre Choréographique National d’Orléans, La Filature, Scène Nationale-Mulhouse, Le CENTQUA- TRE-Paris.

Teatro Nacional São João do Porto. Mosteiro de São Bento. 19 de xaneiro de 2019.

Ficha artística

Compartir

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

Deixar un comentario

Subscríbete

Recibe as novas, artigos, entrevistas e contidos da Erregueté para que non perdas unha!

erregueté en papelSúmate ao movemento #erreguelove!

Por só 20 euros ao ano recibirás dúas revistas coa edición de textos dramáticos