Crítica

Outwitting the devil

Beleza sen piedade

| Vanesa M. Sotelo |
| Foto: Jean Louis Fernandez |

 

Talvez unha das lindes máis fascinantes do ser humano é a que separa a súa capacidade creadora do seu poder de destrución. Precisamente ese é, posiblemente, o elemento máis atraente do espectáculo Outwitting the devil que a Akram Khan Company presentou no marco da décima edición do Festival GUIdance que ata o 16 de febreiro se celebra en Guimarães. Cunha abrumadora proposta de precisión e potencia, o coreógrafo británico de orixe bangladeshí aborda de forma radical o destino da humanidade e a súa fonte infinita de hostilidade: a consciencia de ser mortal.

Cunha danza desapiadada na que combina culturas e xeracións – os seis intérpretes van dos 25 aos 68 anos-, Khan condensa o tempo en escena, apela ás forzas da natureza, dialoga co divino e desprega o eterno. Tomando como punto de partida o poema épico de Gilgamesh, a peza ofrece unha vibrante augaforte escénica onde, a base de sobriedade e claroscuros, revisamos conxuntamente a historia do rei sumerio ao final da súa vida. Nese percorrido que realiza sobre o paso do tempo e a aniquilación da paisaxe, Khan evoca os soños colectivos do pasado e invoca as visión dun porvir eterno; nun retorno infinito.

Canto fúnebre polo destino da humanidade, Outwitting the devil é tamén un canto épico pola súa capacidade de resistencia. Así, entre a violencia e a compaixón, entre o esplendor e a decadencia, entre a acción e a reflexión, a peza desvela a acción do demo común que nos habita e que non é outro que a propia condición efémera da humanidade. Capaz de facer o ben e o mal, de xerar beleza e barbarie a partes iguais, a medida que o espectáculo avanza descubrimos que non hai lugar onde refuxiarse porque en nós está a sombra da propia destrución.

Para a contenda que se libra corpo a corpo, a peza desprega un espazo horizontal no que se evocan todas as ruínas do mundo: as da cidade de Uruk, as da civilización, as da natureza, as ruínas da historia. A el, súmase o gravado sonoro de Vicenzo Lamagna que inunda a mirada de estímulos facendo presente calquera tempo bélico. Entre o túmulo e o leito, entre o achado e o saqueo, entre a natureza e a cultura, Khan constrúe un gravado de melancolías futuras a base de corrosións e lugares sen paz; de tensións estremas onde ecos de corpos antigos e tradicións seculares explotan repletos de imaxes inconmensurables.

“Eu era forte ata a perfección”, afirma desde o seu recordo un Gilgamesh envellecido que repasa os seus tempos de mocidade. Forza e perfección son tamén a que nos presenta a danza ao tempo que nos introduce inermes á tala do bosque de cedros e á destrución da paisaxe nomeada na que ecoa calquera Amazonía. Coa súa voz airada nos corpos, Outwitting the devil clama por conservar o legado, por recuperar e facer emerxer o mundo en lugar de aniquilalo. A súa é unha proposta tan devastadora como catártica e nela eríxese unha e outra vez a mesma pregunta: como pode tanta beleza ser capaz de tanta destrución?

Máis que nunca, Khan fai danza do ritual e ritual da danza e transporta ao público congregado a unha experiencia intensa, visceral e conmovedora ante o seu berro medioambiental e a súa radical humanidade. Con Outwitting the devil fai visible que o corpo é a gran tecnoloxía do ser humano e, con el levado ao estremo, celebra vida antes de que os demos interiores e o destino nos alcancen.

 

Outwitting the devil, Akram Khan Company

Dirección artística e coreografía: Akram Khan
Dramaturxia: Ruth Little
Deseño de luz: Aideem Malone
Deseño visual: Tom Scutt
Partitura orixinal e deseño de son: Vicenzo Lamagna
Figurinos: Kimie Nakano
Escrita: Jordan Tannahill
Dirección de ensaios: Azusa Seyama
Interpretación: Ching-Ying Chien, Jasper Narvez, Dominique Petit, Mythili Prakash, Sam Asa Pratt.

GUIdance, Grande Auditório do Centro Cultural Vila Flor de Guimarães. Sábado, 8 de febreiro de 2020.

Ficha artística

Compartir

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

Deixar un comentario

Subscríbete

Recibe as novas, artigos, entrevistas e contidos da Erregueté para que non perdas unha!

erregueté en papelSúmate ao movemento #erreguelove!

Por só 20 euros ao ano recibirás dúas revistas coa edición de textos dramáticos