Como é ese dito popular sobre as pequenas cousas? A felicidade está nas pequenas cousas? A cuestión, ao final, é que o grande está feito do pequeno. As células son o máis importante. O mesmo acontece, ás veces, nas artes escénicas. Nas pezas aparentemente pequenas, xa sexa no tamaño da produción, xa na extensión da súa duración, podemos encontrar alfaias de beleza e de emoción que, despois, até poderían ser o xermolo de obras de maior envergadura.
Na danza e nas artes do movemento, quizais pola intensidade e a concentración que concitan os corpos e a súa dimensión sensual-sensorial e visual, é onde acostumamos encontrar máis creación de pezas breves e adaptables a diferentes espazos alén do teatro. Boa mostra diso son, por exemplo, os festivais de danza e artes de movemento que hai en Galicia nos que, sobre todo, se programan peza breves que converten en teatros xardíns, prazas, rúas, torreiros e incluso claustros de mosteiros en ruínas. Velaí o festival Danza no Claustro que organiza SóLODOS en claustros como os de Santa María de Melón, Santo Estevo de Ribas de Sil ou Santa María de Xunqueira de Espadanedo. Velaí o Escora Danza que vincula esta arte coa paisaxe, o patrimonio, a lingua e a comunidade da Costa da Morte. Velaí o festival Abanea, que reparte danza polos concellos de Ames, Outes, Marín, Foz e Celanova. Velaí o Cartografía en Movemento, festival de artes escénicas na rúa en Lugo, organizado pola Asociación 3Monas. Son só algúns exemplos.
Este outono fun á oitava edición do QUINCEGOTAS, festival de danza na rúa na cidade da Coruña, concretamente á xornada dedicada ao “Espazo Novos Creadores” da Fundación Paideia. Hai que sinalar e agradecer que a fundación, que preside Sandra Ortega, decidise este ano apostar polo ámbito da danza e das artes do movemento de Galicia, ofrecendo formación e acompañamento, ao lado da Agadic da Consellería de Cultura.
No QUINCEGOTAS, a mañá do 11 de outubro de 2025, baixo a cúpula do parque de Eirís, puidemos desfrutar dunha selección de catro pezas breves de catro artistas emerxentes con poéticas moi singulares e sorprendentes. Foi unha mostra de talento e de traballo que nos descubriu novas inflexións en temáticas e estilos que están no ar, que se enraízan na nosa actualidade, aquí e agora.

Entre esas inquedanzas, a importancia de ter fe e o transo de perdela ou de procurala, tal cal a baila Andrea Castro en LOLA E OS LAMENTOS. Un poema coreográfico que se danza enriba dun pequeno círculo vermello de veludo, que abrangue a “kinesfera” da bailarina, ou sexa, o ámbito espacial de movemento que rodea o corpo sen desprazarse do sitio. Andrea leva traxe negro, no que chama a atención o escote da blusa e os encaixes, igual que non pasa desapercibida a caracterización da maquillaxe, as unllas postizas, os colares e abelorios cos que se adorna, case como se fose unha especie de sacerdotisa ou de Virxe andaluza. O rosario que deglute e a voz en off responsorial, case como unha música, lévannos ao poema escénico danzado, entre a confesión, o ofertorio e a pregaria, todo nun ton moi afastado do folclórico ou do vello, aínda que pareza que hai algo arcaico que fai eco. Quizais é a cruz, o rosario, o peiteado de “bailaora” flamenca, a maquillaxe e a aparencia súper-feminina… o que nos pode remitir a algo que vén de vello, da tradición. Porén, Andrea trae consigo o nervio das danzas urbanas, do “wacking”, e de todo un sincretismo estético moi desprexuizado.

Nese ámbito da ruptura cos prexuízos, na segunda peza xogouse coa cuestión de xénero desde a perspectiva das masculinidades, ese ámbito de construción identitaria no que tanto nos queda por reflexionar e por facer para acadar a tan necesaria igualdade. Alberte Bello presentou HOME ALÉN DISO, unha peza moi abeirada á “performance”, pero cunha dimensión teatral explícita en accións escénicas que conectan o íntimo e o biográfico co extraordinario universalizador. Tamén é teatral a viaxe no tempo cara aos anos 80 e 90, a través de obxectos icónicos e simbólicos como o disco de vinilo de António Variações, os bonecos de Epi e Blas, a cabaza Ruperta do programa concurso de TVE Un, dos, tres, xoguetes daquela época e accións que cuestionan a masculinidade hexemónica, achegando a dozura das flores, a desinhibición do baile, as cartas e frases que nos revelan.

Entre a escuridade e a tenrura, Daniel Lezso leva anos afondando en MEU REI. A danza, o teatro físico e o “body painting” son ingredientes dunha proposta moi “queer” e, ao mesmo tempo, ancestral. Porque tamén hai algo de arcaico e de primixenio nese ser que se move a catro patas, que se contorsiona, delgado e fibroso, co torso, os brazos e as pernas tinxidas de negro e cunha liña irregular vertical que lle atravesa o peito. Será o misterio arcaico do eu o que se xoga neste MEU REI? Non podemos evitar, pola maquillaxe corporal e tamén polos movementos, cun certo ton ritual, sentir a evocación dunha figura alegórica primitiva. Quizais é nela onde Daniel e nós podemos encontrar as fontes que nos confronten.

Pola súa banda, Jandross sorprendeunos coa sensualidade que despregou, a través da coreografía e do vestiario, en A NOITE DO CUCO. Unha cucada “queer” non exenta de humor e dunha provocación leda. A figura alegórica do Cuco vincúlase co corpo, nunha danza na que o sensual e o carnal se atravesan co misterio. Jandross leva unhas medias brancas até os xeonllos, desas de encaixe do baile tradicional, uns calzóns brancos e unha blusa branca de encaixe, de mangas longas, que deixa descuberto o van e o ventre. Móvese ondulante e fica en poses de axexo. Xoga con brazos e mans a manipular o rostro, estirándoo, abrindo e deformando boca e ollos, xerando máscaras que non son para rir, pero tampouco para asustar. Os desexos, os soños e as contradicións son o niño deste cuco que nos atrae ao mesmo tempo que nos estraña.

Catro artistas emerxentes: Andrea Castro, Alberte Bello, Daniel Lezso e Jandross, con catro propostas nas que o pequeno – desde un xesto, unha maneira de mirar, un aderezo corporal, unha actitude, un desacougo estético-existencial – se torna extraordinario. Por iso estes espectáculos abren a realidade ao plural e a interpretacións e percepcións libres, que a volven máis marabillosa, pero, sobre todo, máis sensible, inclusiva e, por tanto, humana. E boa falta nos fai nos tempos de barbarie que corren!
- Quincegotas. O extraordinario está nas pequenas cousas - 02/11/2025
- O porvir xa está aquí, nos escenarios - 26/10/2025
- Os personaxes e ‘O silencio’ de Elena Santiago - 18/10/2025



