Crítica

Conceal / Reveal

A capacidade de ser

| Manuel Xestoso |

 
Paul Valery falaba da “impresión marabillosa” que lle producía a danza: “no universo da danza non ten lugar o repouso; a inmobilidade é algo obrigado e forzado, un estado pasaxeiro e case unha violencia”. Ese estado que nos coloca fóra de nós e no que o inestable nos sostén, continuaba, permítenos concibir unha existencia composta dos valores límite das nosas facultades.

As coreografías de Russell Maliphant para o espectáculo que abriu o GUIdance 2017 semellan alicerzarse nesta reflexión do poeta. Proxectado como unha celebración dos vinte anos de colaboración entre o coreógrafo e o iluminador Michael Hulls, a velada inclúe tres pezas nas que a dialéctica entre o estatismo e o movemento se converten no motor dunha tensión que tende, precisamente, a recrear o impulso e a potencia dos corpos en situacións límite. Ou polo menos esa é a intención que se intúe tras unhas coreografías que non sempre acertan a redondear as súas propostas.

«both, and» é un solo no que a bailarina xoga coa súa sombra proxectada nunha pantalla colocada diante do escenario. É un truco fácil e usado, pero ao que se lle saca partido plástico grazas ao impacto estético mesturado con referencias orientalizantes que pretenden outorgarlle espiritualidade a unha proposta centrada no movemento dos brazos e o torso: non se consegue de todo, pero a brevidade da peza xoga a favor do efecto.

As outras dúas pezas son exemplos desa contención que amosa toda a enerxía retida nun corpo. En Two x three os tres bailaríns van construíndo a peza con lentitude mais cunha axitación crecente para, no canto de culminar no clímax previsible, refrear toda a puxanza para crear un sentimento de intensidade coutada. En Piece nº 43 –o prato forte do programa–, hai unha remisión a modelos escultóricos e a referentes da historia da arte que lle dan profundidade a un relato coreográfico que xoga con conceptos como a escala e o tempo: os bailaríns empregan os feixes de luz para agocharse ou amosarse entrando e saíndo deles, alíñanse en cadros pictóricos que lembran antigos retablos, constrúen e destrúen figuras a gran velocidade.

Un irónico achegamento ao enfrontamento entre sexos nun cadro en que os dous homes efectúan un enérxico dúo mentres as tres mulleres reviven o tópico das inspiradoras tres grazas e un poderoso solo a conta de Yu-Hsien Wu, que revela ata onde pode chegar esa vitalidade larvada na quietude, falan dun océano de paixóns sempre controlado por Maliphant, que non se permite ningunha concesión á emoción. A forma que se coloca ante os ollos do espectador é fundamentalmente abstracta –o diálogo entre a luz e os corpos– mais existe un discurso que conduce a visualizar as pulsións do corpo en repouso, a potencia no sentido aristotélico da palabra: a capacidade de ser.

Maliphant arrisca ao construír un programa un tanto heteroxéneo que non permite estimar na xusta medida os valores de cada peza. Pero Conceal / Reveal demostra que a súa é unha linguaxe cunha personalidade interesantisíma e atraente á que só lle falta distanciarse do paseo polo bordo do esteticismo.

 

Conceal / reveal de Russell Maliphant

«both, and»
Coreografía: Russell Maliphant
Interpretación: Dana Fouras
Deseño de luz: Michael Hulls
Música: Mukul
Vestiario: Stevie Stewart

Two x three
Coreografía: Russell Maliphant
Interpretación: Dana Fouras, Grace Jabbari, Yu-Hsien Wu
Deseño de luz: Michael Hulls
Música: Andy Cowton

Piece nº 43
Coreografía: Russell Maliphant
Interpretación: Solomon Allen, Dana Fouras, Grace Jabbari, Jordan Lennie, Yu-Hsien Wu
Deseño de luz: Michael Hulls
Música orixinal: Mukul
Outras músicas: Tidal / Atacama con música adicional de Beethoven, Sonata para piano nº 14 en do sostenido menor (piano, Jenö Jandó)
Vestiario: Stevie Stewart

Centro Cultural Vila Flor, Guimarães. 2 de febreiro de 2017. Estrea en Portugal.

Ficha artística

Compartir

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

PUBLICIDADE

Deixar un comentario

Subscríbete

Recibe as novas, artigos, entrevistas e contidos da Erregueté para que non perdas unha!